The Complete Songs

In samenwerking met labels als Channel Classics Records, Capriccio en Cobra Records zette Stichting 20ste-eeuwse Lied een CD-reeks op: The Complete Songs.

Reeds verschenen zijn de complete liederen van Erich Wolfgang Korngold (1897-1957), Edward Elgar (1857-1934), Karol Szymanowski (1882-1937), Franz Schreker (1878-1934) en Ottorino Respighi (1879-1936). De CD’s kregen vele lovende recensies in de internationale pers en werden met meerdere internationale prijzen onderscheiden.

Als volgend project brengt Stichting 20ste-eeuwse Lied ‘The Complete Songs’ van de Oostenrijkse componist Joseph Marx uit op drie Dubbel-CD’s, in samenwerking met platenlabel COBRA Records. Klik hier voor meer informatie

Erich Wolfgang Korngold (1897-1957)
Complete Songs vol. 1 & 2

Erich Wolfgang Korngold
Complete Songs vol. 1 & 2
C5252 (2 CD)

verkrijgbaar bij Capriccio

Adrianne Pieczonka sopraan
Konrad Jarnot bariton
Reinild Mees piano

Vol. 1 So Gott und Papa will  · Sechs einfache Lieder op. 9 ·  Lieder des Abschieds op. 14 · Drei Lieder op. 18 · Nachts · Unvergänglichkeit op. 27 

Vol. 2 6 einfache Lieder op. 9 Sommer (2nd version) · “Die tote Stadt” op. 12: Marietta’s Lied · Tanzlied des Pierrot · Drei Lieder op 22 · Songs of the Clown op. 29 · Four Shakespeare Songs op. 31 · Fünf Lieder op. 38 · Sonett für Wien op. 41 · Einzelne Lieder

Vanaf zijn eerste compositiepogingen schreef het wonderkind Erich Wolfgang Korngold liederen. Het vroegst overgeleverde voorbeeld – Der Knabe und das Veilchen – dateert van begin 1905, toen Korngold net zeven jaar oud was. Het onthult de ontluikende stijl van de volwassen componist en is hier voor het eerst opgenomen. Naast de magistrale cycli die Korngold op latere leeftijd schreef hoort men op deze Dubbel-CD ook kleine liederen voor familieverjaardagen, de Shakespeare liederen, geschreven voor verschillende theaterproducties van Max Reinhardt, de Kaiserin Zita-Hymne en het Sonett für Wien Opus 41, gecomponeerd in 1950, als een eerbetoon aan Wenen, de stad van Korngolds jeugd, toen in puin na de oorlog. Als een van de laatste exponenten van het Oostenrijks-Duitse lied dat bijna twee eeuwen duurde, neemt Korngold een speciale plaats in die traditie in, en zijn uitzonderlijke bijdragen worden eindelijk herontdekt, na tientallen jaren van verwaarlozing. Deze opname is een belangrijke stap in dat proces.

Bekijk hier het booklet

Lees hier de recensies

Luister hier naar de Complete Songs

Of luister naar deze selectie:

Aussicht (12 Lieder Op. 5)
Der Friedensbote (12 Lieder Op. 5)
Sterbelied (Abschiedslieder Op. 14)
Unvergänglichkeit (Unvergänglichkeit Op. 27)
Stärker als der Tod (Unvergänglichkeit Op. 27)

Sommer (6 Einfache Lieder Op. 9)
Welt ist stille eingeschlafen (3 Lieder Op. 22)
Under the Greenwood Tree (Shakespeare Songs Op. 31)

Edward Elgar (1857-1934)
Complete songs vol. 1 & 2

Edward Elgar
Complete Songs for voice and piano vol. 1
Amanda Roocroft sopraan
Konrad Jarnot bariton
Reinild Mees piano

CCS SA 27507

Verkrijgbaar bij CHANNEL CLASSICS

Ter gelegenheid van de 150e geboortedag van Sir Edward Elgar zijn de Complete Songs van de grote Britse componist opgenomen door Channel Classics Records, in samenwerking met de Stichting 20ste-eeuwse Lied. De beroemde Engelse sopraan Amanda Roocroft en de Engelse bariton Konrad Jarnot vertolken Elgars bekende cyclus Sea Pictures (eerste cd-opname door een mannenstem) en een aantal onbekende liederen, waarvan sommige nooit eerder zijn opgenomen. De begeleiding is in handen van de initiatiefnemer van dit project, de Nederlandse pianiste Reinild Mees.

Bekijk hier het booklet

Lees hier de recensies

Luister hier naar The Complete Songs vol. 1

Of luister naar deze selectie:
The Self-Banished
Dry Those Fair, Those Crystal Eyes
Always and Everywhere
Sea Slumber-Song (Sea Pictures Op. 37 No. 1)
Where Corals Lie (Sea Pictures Op. 37 No. 4)
The Swimmer (Sea Pictures Op. 37 No. 5)

Edward Elgar
Complete Songs for voice and piano vol. 2

Amanda Roocroft sopraan
Konrad Jarnot bariton
Reinild Mees piano

CCS SA 28610

Verkrijgbaar bij CHANNEL CLASSICS

Bekijk hier het booklet

Lees hier de recensies

Luister hier naar de Complete Songs vol. 2

Of luister naar deze selectie:
The Language of Flowers
After (2 Songs Op. 31 No. 1)
Speak, my Heart!
A War Song Op. 5

Karol Szymanowski (1882-1937)
Complete Songs vol. 1, 2, 3 & 4

Karol Szymanowski
Complete Songs for voice and piano vol. 1, 2, 3 & 4

Piotr Beczala tenor
Iwona Sobotka sopraan
Urszula Kryger mezzosopraan
Juliana Gondek sopraan
Reinild Mees piano

CCS 19398

Verkrijgbaar bij CHANNEL CLASSICS

copyright: Lipnitzki-Viollet, Roger-Viollet

Szymanowski (1882-1937) was, zoals veel componisten van zijn generatie, een ‘eclectische’ componist, wat betekende dat hij zich door verschillende culturele invloeden liet inspireren om in verschillende stijlen te schrijven. Naast traditionele romantische liederen op klassieke Poolse gedichten van Kazimierz Przerwa-Tetmajer en Jan Kasprowicz schreef hij subtiele impressionistische cycli op oriëntaalse thema’s (De liederen van de verliefde muezzin, Liederen van de sprookjesprinses, De liefdesliederen van Hafiz), expressionistische Duitse liederen en zelfs humoristische nationalistische volksliederen. Naast Poolse gedichten gebruikte Szymanowski Engelse teksten van James Joyce en Duitse teksten van de grote Weense ‘Jugendstil’ dichters, evenals parafrases van Arabische teksten en vertalingen van gedichten van de beroemde Indiase dichter Rabindranath Tagore.

Op 1 mei 2004 kwam Polen bij de EU. Aanleiding voor ons om de Complete Songs van de grote Poolse componist Karol Szymanowski uit te brengen. Nooit eerder opgenomen, bevat deze unieke box van 4 CD’s een ware schat aan meesterwerkjes. In een coproductie met het Nederlandse label Channel Classics Records hebben we drie van de beste Poolse zangers van deze tijd geëngageerd, tenor Piotr Beczala, mezzosopraan Urszula Kryger en sopraan Iwona Sobotka, aangevuld met Juliana Gondek, Amerikaanse sopraan van Poolse afkomst. Begeleid door de Nederlandse pianist Reinild Mees overtuigen zij de luisteraars van de hoge kwaliteit van dit zelden gehoorde liedrepertoire.

Voor het promoten van het liedrepertoire van Karol Szymanowski kreeg Reinild Mees de ‘Szymanowski Award’ en een hoge onderscheiding van de Poolse Minister van Cultuur. Tevens wonnen de Szymanowski CD’s de FRYDERYK AWARD, de meest prestigieuze muziekprijs van Polen.

Bekijk hier het booklet

Lees hier de reviews

Luister hier naar de Complete Songs

Of luister naar deze selectie:

Three Fragments Op. 5 No. 3 My Evening Song
Piotr Beczala tenor
Reinild Mees piano

Songs of the Infatuated Muezzin Op. 42 No. 6 You departed
Juliana Gondek sopraan
Reinild Mees piano

Six Songs Op. 20 No. 5 From Moorish singing halls
Urszula Kryger mezzosopraan
Reinild Mees piano

Children’s Rhymes No. 2 How to best get away from a hornet
Children’s Rhymes No. 6 The Princess’ Wedding
Iwona Sobotka sopraan
Reinild Mees piano

Franz Schreker (1878-1934)
Complete Songs Vol. 1 & 2

Franz Schreker
Complete Songs for voice and piano (vol.1)
CCS 12098

Ofelia Sala sopraan
Anne Buter mezzosopraan
Jochen Kupfer bariton
Reinild Mees piano

Verkrijgbaar bij CHANNEL CLASSICS

Franz Schreker (1878-1934) was de meest uitgevoerde operacomponist van zijn generatie. Zijn controversiële werken domineerden het Midden-Europese repertoire in de jaren na de Eerste Wereldoorlog en oefenden een grote invloed uit op jongere tijdgenoten als Alban Berg, Kurt Weill en Ernst Krenek. Als kunstenaar balanceerde hij tussen de bedwelmende laatromantiek van het Weense fin-de-siècle en de sobere ‘Nieuwe Zakelijkheid’ van het Berlijn van de Weimarse Republiek. Hij beleefde een razendsnelle opkomst naar roem en een even plotselinge val uit de gratie waarin politieke intriges hun rol speelden. Zijn muziek werd door de Nazi’s als ‘entartet’ bestempeld en verboden en hij werd ontslagen als rector van de Musikhochschule in Berlijn. In 1934 stierf de componist als een gebroken man. Daarna werd Schrekers muziek een vergeten hoofdstuk in de geschiedenis van de nieuwe muziek, maar sinds enkele jaren begint deze gelukkig weer te herleven.

Bekijk hier het booklet

Lees hier de reviews

Luister hier naar de Complete Songs vol. 1

Of luister naar deze selectie:

Die Rosen und der Flieder (Jugendlieder No. 1) Sommerfäden (2 Gesänge Op. 2 No. 1)

O Glocken, böse Glocken (5 Lieder aus den Mutterliedern No. 1) Durch die Fenster zitternd sacht (5 Lieder aus den Mutterliedern No. 5)

Die Liebe als Recensentin (5 Lieder Op. 4 No. 4) Lenzzauber (5 Lieder Op. 4 No. 5)

Franz Schreker
Complete Songs for voice and piano (vol.2)
CCS 14398

Sibylle Ehlert sopraan
Anne Buter mezzosopraan
Jochen Kupfer bariton
Reinild Mees piano

Verkrijgbaar bij CHANNEL CLASSICS

Bekijk hier het booklet

Lees hier de reviews

Luister hier naar de Complete Songs vol. 2

Of luister naar deze selectie:

Noch dasselbe Keimen (3 Lieder von Vincenz Zusner No. 2)
Vernichtet ist mein Lebensglück (3 Lieder von Vincenz Zusner No. 3)

Überwunden (Jugendlieder No. 6)
Entführung (Lieder aus der Reifezeit No. 3)
Das feurige Männlein (Lieder aus der Reifezeit No. 4)

Dies aber kann mein Sehnen nimmer fassen (5 Gesänge No. 2)
Die Dunkelheit sinkt schwer wie Blei (5 Gesänge No. 3)

Hoewel Schrekers liederen een bescheiden rol spelen in zijn oeuvre (vergeleken bij zijn opera’s en zijn orkestwerken), documenteren zij niettemin elk stadium van zijn stilistische ontwikkeling en bevatten ze enkele van zijn mooiste muziekwerken. In zijn vroege liederen – geschreven voordat de componist 22 jaar oud was – vind je al die karakteristieke mengeling van naïviteit, romantisch idealisme en tragische ironie die ook te vinden is in de libretto’s die hij voor zijn opera’s schreef.

Dit ideaal geldt zeker voor de relatie tussen tekst en muziek in Schrekers Fünf Gesänge für tiefe Stimme (1909) op gedichten uit de Arabische Nacht en van de Weense dichteres Edith Ronsperger. De vijf gedichten vormen een cyclus die beweegt van verlangen naar een geliefde, naar vervreemding, wanhoop, nostalgische herinnering en uiteindelijk naar dood en bevrijding. Schreker schreef deze liederen in dezelfde tijd dat hij werd geïntroduceerd in de kring van Arnold Schönberg. Die nodigde Schreker uit om ze te spelen voor zijn studenten (waaronder Alban Berg) en zorgde ervoor dat de cyclus werd opgenomen in een concert met nieuwe Oostenrijkse muziek. In 1922 publiceerde Hans Reisiger een tweedelige verzameling werken van Walt Whitman, waaronder een prachtig gevoelige vertaling van Leaves of Grass. Schreker zette twee van de teksten in 1923 op muziek als Zwei Lyrische Gesänge, de orkestratie volgde een paar jaar later onder de titel Vom ewigen Leben. Deze cyclus behoort zonder meer tot de meesterwerken van de 20ste-eeuwse liedliteratuur.

Ottorino Respighi (1879-1936)
Complete Songs Vol. 1, 2 & 3

Ottorino Respighi
Complete Songs for voice and piano (vol.1)
CCS 9396

Leonardo de Lisi tenor
Reinild Mees piano

Verkrijgbaar bij CHANNEL CLASSICS

Bekijk hier het booklet

Lees hier de reviews

Luister hier naar de Complete Songs (vol. 1)

Of luister naar deze selectie:

L’udir tavolta (5 Canti all’Antiche No. 1)
Canzone di Re Enzo (5 Canti all’Antiche No. 5)
Stornello Luce
L’ultima ebbrezza

Hoewel Ottorino Respighi (1879 – 1936) tegenwoordig vooral bekend is als componist van zeer kleurrijke orkestwerken, zoals Fontane di Roma (Fonteinen van Rome), Pini di Roma (Pijnbomen van Rome), en Feste romane (Romeinse Festivals), schreef hij ook een groot aantal zeer mooie liederen.

Respighi gebruikte in zijn liederen een perfecte vorm en een zeer persoonlijk klankidioom. Sterke melodieën met transparante, verfijnde pianopartijen worden door hem gestructureerd in een harmonisch patroon van modulaties en daarbij volgt zijn muziek steeds de stemmingswisselingen in de poëzie. In het beroemde lied Nebbie bijvoorbeeld, drukte hij dreigende eenzaamheid op een zeer dramatische manier uit door het monotone ritme van geaccentueerde, ‘naakte’ akkoorden.
Respighi maakte gebruik van lichte impressionistische of juist donkere gepassioneerde klanken om teksten van Antonio Rubino, Victor Hugo, Sully Prudhomme, Percy B. Shelley en andere dichters te illustreren. Aangetrokken tot het sensuele, decadente klimaat van de grote Italiaanse dichter Gabriele d’Annunzio (1863-1938), probeerde hij de subtiliteit en kleur van de verbeelding van de dichter over te brengen in een aantal van zijn mooiste liederen.
Zijn interesse in oude Italiaanse componisten als Claudio Monteverdi is te horen in de charmante Cinque Canti all’antica voor zang en piano, toonzettingen van 14e-eeuwse verzen van Giovanni Boccaccio. Humor en een ‘populair’ gevoel inspireerden Respighi tenslotte af en toe tot het schrijven van Italiaanse, Toscaanse, Sardische, Armeense, Franse en Schotse volksliederen.

Ottorino Respighi
Complete Songs for voice and piano (vol.2)
CCS 11998

Leonardo di Lisi tenor
Andrea Catzel sopraan
Reinild Mees piano

Verkrijgbaar bij CHANNEL CLASSICS

Bekijk hier het booklet

Lees hier de reviews

Luister hier naar de Complete Songs (vol. 2)

Of luister naar deze selectie:

Miranda Scherzo
Nebbie In Alto Mare (Sei Melodie No. 1)
Soupir (Sei Melodie No. 6)

Ottorino Respighi
Complete Songs for voice and piano (vol.3)
CCS 14998

Elisabetta Scano sopraan
Leonardo de Lisi tenor
Andrea Catzel sopraan
Reinild Mees piano

Verkrijgbaar bij CHANNEL CLASSICS

Bekijk hier het booklet

Lees hier de reviews

Luister hier naar de Complete Songs (vol. 3)

Of luister naar deze selectie:

Io sono la Madre (4 Liriche su parole di poeti armeni No. 3)
Canto funebre (5 Liriche No. 2)
La Sera (4 Liriche No. 3)
La Donna sul Sarcofago